Gluten-free cereals / Gluténmentes gabonák

My insights on the gluten-free matter

Gluten-related disorders is the umbrella term for all diseases triggered by gluten. The disorders include celiac disease and non-celiac gluten sensitivity (NCGS)=gluten intolerance. Doctors have dismissed these conditions for a long time, but by now the conventional medicine is able to accept and recognise them as real diseases. /
A 'Gluten-related disorders' egy angol gyűjtőfogalom (jelentése: gluténnel összefüggő betegségek), azon állapotokra vonatkozóan, melyeket a glutén fogyasztása vált ki. A gyűjtőfogalom a cöliákiát (más nevén gluténszenzitív enteropátiát), illetve a nem-cöliákiás gluténérzékenységet foglalja magába. Az orvosok sokáig nem ismerték el ezeket a betegségeket, azonban mára valódi problémaként fogadják el és kezelik őket. 

What is gluten? / Mi a glutén?

Gluten is a protein composite found in wheat and related grains, including barley and rye. It is actually composed of two different proteins: gliadin and gluteninGluten is considered as an improtant part of baking process as it gives elasticity to dough helping it rise and keeping its shape. /
A glutén a búza és néhány egyéb gabona fehérjéinek (ideértve az árpát és a rozsot) egyik frakciója, illetve tulajdonképpen két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. A gluténnek fontos szerepe van a sütési folyamatban, mivel biztosítja a tészta rugalmasságát lehetővé téve annak növekedését és formájának kialakulását.

What can be the symptoms of gluten-related disorders? / Mik lehetnek a gluténnel összefüggő betegségek tünetei?

The physical symptoms can be very various that may include abdominal pain, diarrhea, stomach upset and bloating, but several examination results also showed correlation between gluten sensitivity and depression. /
A testi tünetek rendkívül változatosak lehetnek, melyek magukba foglalhatnak hasi fájdalmat, hasmenést, gyomorpanaszokat és puffadást, viszont néhány vizsgálati eredmény a depresszió és a gluténérzékenység között is összefüggést talált.

In celiac disease the lining of the small intestine becomes inflamed and gets damaged making harder for the body to absorb nutrients. It can lead to malnutrition and weight loss. /
Cöliákiában a vékonybél belső felszíne begyullad és károsodik nehezebbé téve a test tápanyagfelvételét. Ez alultápláltsághoz és súlyvesztéshez vezethet.

Although, some individuals, who got tested for celiac disease but the result was negative, may still react badly to gluten. They have real symptoms without the real manifestation of the disorder, and this is called gluten sensitivity. The only difference to celiac disease is that gluten sensitivity doesn't damage the intestines. /
Azonban sokan a negatív cöliákia (lisztérzékenység) teszt ellenére még mindig rosszul reagálnak a gluténre. Valódi tünetektől szenvedhetnek a betegség jellemzőinek manifesztálódása nélkül. Ezt az állapotot hívjuk glutén érzékenységnek. A cöliákiától való különbség az, hogy gluténérzékenység során a vékonybél nem károsodik.

My little personal journey with gluten / Személyes tapasztalataim a gluténnel kapcsolatban

I got tested to gluten intolerance at the beginning of my lifestyle change, and the result has become negative so that I would have been allowed to eat foods that contain gluten. Although, I did some research online and realised that gluten as a quite antinomic substance is just not healthy at all. Even for 'healthy' people it is recommended sometimes to cut out gluten containing foods for 1-2 weeks or for a longer time. It is pretty understandable since gluten is a material that responsible for the stickiness of the raw dough, so that can you imagine after you swallow gluten-containing foods they create an allergenic glueyness in your intestines as well? I can, and I really believe that a gluten-free period can be a mere relief to our internal system.
I have not eaten gluten containing foods for a year. I studied which cereals are gluten-free, and I simply preferred them to those who contain this substance. /
Az életmódváltásom kezdetén én is átestem glutén-intolerancia teszten, ami negatív eredménnyel zárult, így ehettem volna glutén-tartalmú ételeket ha akarok. Habár, miután kutattam kicsit az Interneten, azt találtam, hogy a glutén igencsak ellentmondásos összetevő, és egyáltalán nem egészséges. Kiiktatása az egyébként egészséges emberek számára is javasolt 1-2 hétre, vagy akár hosszabb időre. Úgy gondolom, ez eléggé logikus azt figyelembe véve, hogy a glutén egy olyan anyag ami a nyers tészta ragadósságáért felel, úgyhogy el tudod képzelni miután lenyeled a glutén-tartalmú ételt, az a beledben is egyfajta allergizáló ragacsosságot képezhet? Én igen, és azt gondolom, hogy egy kis gluténmentes időszak igazi megkönnyebbülés lehet a szervezetünknek.
Egy teljes évig nem ettem glutént. Utánanéztem, hogy mely gabonák gluténmentesek, és egész egyszerűen inkább azokat ettem a glutén-tartalmúak helyett.

Gluten-free cereals / Gluténmentes gabonák

To get started this little paragraph, I would highlight that cereals are very high in carbohydrates, so that you shall minimise them as much as possible. If you have a celiac disease or gluten intolerancy, try to focus on vegetables in infinite variety, and consume cereals only in 20-30%. It is not only much healthier, but safer for you as well. /
Ezt a kis bekezdést elkezdve ki szeretném hangsúlyozni, hogy a gabonák szénhidráttartalma nagyon magas, így ezekből minél kevesebbet fogyasztunk, annál jobb. Ha cöliákiában vagy glutén-intoleranciában szenvedsz, próbálj meg a zöldségek által biztosított határtalan lehetőségekre koncentrálni, és fogyassz gabonákat csupán 20-30 százalékban. Ez nem csak sokkal egészségesebb, de biztonságosabb is számodra.

rice / rizs

Rice is quite ok. When I feel like eating it, I mostly eat brown rice, but I have tried black rice too (quite expensive unfortunately).
I often replace bread with products from rice, for example with puffed-rice bar. These bars can be a great choice when you would like to eat a 'sandwich-like' meal. Just spread some tahini or Zakuszka on the top of the rice bar, and you are ready to go anywhere with your little 'sandwich'. /
A rizs eléggé oké. Amikor kedvem támad rizst enni, legtöbbször barna rizst eszem, de a fekete rizst is próbáltam már (ami elég drága sajnos). 
Gyakran helyettesítem a kenyeret rizsből készült termékekkel, például puffasztott rizs szeletekkel. Ezek a rizsszeletek nagyon jó választásnak bizonyulnak, ha valami szendvicshez hasonlót szeretnénk enni. Csak kenjünk egy kis tahinit vagy Zakuszkát a rizsszeletre, és máris mehetünk akárhova a kis 'szendvicsünkkel'.

quinoa

Quinoa is the king of cereals, a great superfood. It's nutritional value is perfect as it contains complete protein, vitamins and minreals in the right amount. If that would not be enough, quinoa has a powerful alkalising effect inside the body which is hardly true about other carbohydrates (they are moderately or significantly acidic). Unfortunately, this cereal is quite expensive, but I do suggest to indulge your body with it sometimes. /
A quinoa a gabonák királya, ami egy nagyszerű szuper-étel. A tápértéke tökéletes, mivel teljes értékű fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz a legmegfelelőbb mennyiségben. Ha ez nem volna elég, a quinoa erőteljes lúgosító hatást fejt ki a szervezetben, ami kevésbé igaz a többi gabonára (melyek mérsékelten vagy jelentősen savas hatásúak). Sajnos ez a gabona elég drága, viszont rendkívül javaslom, hogy kényeztesd vele a tested néha.



millet / köles

Once I ate so much millet, but by now I rarely eat it, because I rather choose something else if I can. Millet is slightly acidic, but is better than rice. In my book (Rose and Health - The Book) you can find some recipes connecting to millet, such as 'millet butter' - very delicious. /
Volt, hogy rengeteg kölest megettem, viszont mostanra csak ritkán fogyasztok, mivel ha tehetem, inkább valami mást választok helyette. A köles kis mértékben savas, de a rizsnél jobb. Könyvemben (Rose and Health - the Book) találhatsz néhány köles alapú receptet, mint például 'köles vaj' - nagyon finom.


buckwheat / hajdina

I have experienced among my acquaintances that some of them do not appreciate the taste of buckwheat at all. For me, it is quite interesting since I love that!! For instance, I prefer buckwheat to millet, because I like its taste more, and according to my little research they are more alkalising. I can say that buckwheat is one of my favourite grains, and is much more cheaper than quinoa. /
Az ismerőseim körében azt tapasztaltam, hogy néhányan közülük egyáltalán nem szívleli a hajdina ízét. Számomra ez nagyon érdekes, mivel én imádom!! Például sokkal szívesebben eszem hajdinát, mint kölest, mivel sokkal jobban preferálom az ízét, és egyik kis kutatásom szerint lúgosító hatásuk is jóval jelentősebb. A hajdina összességében az egyik kedvenc gabonám, és sokkal olcsóbb, mint a quinoa. 

amaranth / amaránt

This is an interesting, tiny grain which also does not contain gluten. Personally, I have not consumed it a lot, but if you would like to make your diet a little bit more colourful, give it a try. /
Ez egy érdekes, apró szemű gabona, amely szintén nem tartalmaz glutént. Személy szerint nem túl sokat fogyasztottam eddig belőle, viszont ha az étrendedet egy kicsit színesebbé szeretnéd tenni, adj neki egy esélyt.




Eating gluten-free is a challenge, but is not impossible to implement it in your life. See beyond the 'indispensable' part of your kitchen which is bread, and experiment with gluten-free baking at home. You might try some millet bun that is also represented in my book written above. Good luck! /
A gluténmentes táplálkozás kihívás, azonban a megvalósítása nem elképzelhetetlen. Próbálj meg tovább látni a háztartásod alapvető részeként jelenlévő kenyéren, és próbálkozz gluténmentes sütéssel otthon. Kipróbálhatnád a köles bucik elkészítését, mely receptjét szintén könyvemben találhatsz. Sok sikert! 


Thank you for reading this article. If you find it useful, please, consider sharing it for the benefit of others. /
Köszönöm, hogy elolvastad a cikket. Ha hasznosnak találod, kérlek oszd meg mások javára is.

You can follow me on Facebook too, if you wish. /
Itt követhetsz Facebookon, ha gondolod.

xx Rose

0 megjegyzés:

Post a Comment